חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סוכנות S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל ל-A-plus

פיץ' דירוג אשראי
אילוסטרציה: אנספלאש

סוכנות דירוג האשראי S&P Global הורידה את דירוג האשראי לטווח ארוך של ישראל מ-AA-minus ל-A-plus. ההחלטה התקבלה על רקע התגברות המתיחות עם איראן והעלייה הצפויה בגירעון התקציבי.

לפי S&P Global, הגירעון התקציבי של ישראל צפוי להתרחב ל-8% מהתמ"ג בשנת 2024. הסיבה העיקרית לכך היא הגידול בהוצאות הביטחון בעקבות המתיחות עם איראן.

בעקבות מתקפת הטילים נגד ישראל: ארה"ב מטילה סנקציות חדשות על איראן

נציין כי הורדת דירוג האשראי עלולה להוביל לעלייה בריבית על אגרות חוב ממשלתיות ישראליות, מה שיקשה על הממשלה לגייס כספים. כמו כן, ייתכן שהדבר יפגע בביטחון המשקיעים ויפחית את ההשקעות בישראל.

עם זאת, הסוכנות מציינת גם כי לכלכלה הישראלית יש נקודות חוזק רבות, כגון צמיחה גבוהה, יציבות פוליטית וחוב פרטי נמוך.


בתוך כך, נזכיר כי לפני כשבועיים חברת דירוג האשראי פיץ' אישרה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+, תוך הסרת המעקב השלילי. עם זאת, תחזית הדירוג של המדינה עודכנה מיציבה לשלילית.

לפי פיץ', הסרת המעקב השלילי נעשתה למרות הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים הקשורים למלחמה בעזה, אך החברה סבורה כי נדרש זמן נוסף להערכת השפעתם.

חטיבות מילואים עזה
"הסרת המעקב נעשתה למרות הסיכונים הקשורים למלחמה בעזה". קרדיט: דובר צה"ל

התחזית השלילית משקפת את אי-הוודאות סביב המלחמה, לרבות הסיכון להסלמה אזורית. פיץ' צופה קפיצה ביחס החוב לתוצר בטווח הקרוב, וזינוק בהוצאות צבאיות.

בתוך כך החברה צופה גם את פירוק ממשלת החירום עם סיום השלב הנוכחי של הלחימה, וחזרה של הקואליציה המקורית לשלטון. פיץ' מציינת כי הקואליציה המקורית עשויה להישאר עד הבחירות הבאות ב-2026, אך צפויה להתמודד עם לחץ להקדים אותן.

קרדיט: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בתגובה להחלטת פיץ', שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הדגיש את איתנות הכלכלה הישראלית. לדבריו, המלחמה מייצרת אתגרים, אך ישראל פועלת לצמצום הסיכונים וחזרה למסלול צמיחה.

"כלכלת ישראל איתנה ותמשיך כך בע״ה. השארת הדירוג על A+ בעת מלחמה מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית ובמדיניות הכלכלית שאנו מובילים. אנחנו בעיצומה של מלחמה שנכפתה עלינו ובאופן טבעי המלחמה מייצרת אתגרים רבים לכלכלה", כתב סמוטריץ' בטוויטר.

הוא הוסיף: "אנחנו פועלים ונמשיך לפעול במכלול הצעדים הנדרשים על מנת לגדר ולמזער את הסיכונים ולשוב למסלול צמיחה מהיר שימצא את הפוטנציאל של המשק הישראלי. נסיים בע״ה את המלחמה בניצחון, נשיב את הביטחון והחטופים ונחזיר במהירות האפשרית את הכלכלה הישראלית למסלול של צמיחה ועוצמה".

לעדכונים נוספים חפשו את חדשות פרופר ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן