חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מרפיח ועד איראן: אלו הנושאים שעלו בשיחת נתניהו ביידן

ביידן נתניהו
קרדיט: מארק ניימן, עמוס בן גרשום - לע"מ

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח הערב (ראשון) בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הנשיא "חזר על עמדתו הברורה בנושא רפיח". כך לפי הבית הלבן, שציין כי ביידן אישר מחדש את מחויבותו לביטחון ישראל, בהקשר להגנה המוצלחת מפני מתקפת הטילים האיראנית.

"בנוסף, השניים סקרו את המשא ומתן להפסקת אש בעשה ושחרור החטופים, ובהגדלת מתן הסיוע ההומניטרי לרצועה", נכתב בהודעת הבית הלבן.

נתניהו וביידן (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

על פי "ניו יורק טיימס", שציטט שני גורמים המעורים בתוכנית, ביידן תכנן לדון עם נתניהו באפשרויות הסכם הפסקת אש תמורת שחרור חלק מהחטופים שנותרו בשבי מאז מתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר.

כלי תקשורת ישראליים דיווחו שהשניים אמורים היו לדון גם בצווי מעצר צפויים נגד בכירים ישראלים בבית הדין הפלילי הבינלאומי, וכן בהכנות לפלישה לרפיח.

כזכור, ביידן ונתניהו שוחחו בטלפון מוקדם יותר החודש, אז, על פי הבית הלבן, הנשיא "הבהיר את הצורך בישראל להכריז וליישם סדרה של צעדים ספציפיים, מוחשיים וניתנים למדידה להתמודדות עם פגיעה באזרחים, סבל הומניטרי ובטיחות עובדי סיוע. הוא הבהיר שמדיניות ארה"ב לגבי עזה תיקבע על סמך ההערכה שלנו לגבי הפעולה המיידית של ישראל בצעדים אלה".

ישראל מטרות המלחמה
קרדיט: דובר צה"ל

גורמים אמריקאים אמרו מאוחר יותר ל-NBC News שביידן הזהיר את נתניהו בשיחה שארה"ב עלולה להתנות סיוע צבאי לישראל בצעדים שתוכל לנקוט כדי להתמודד עם חששות הומניטריים בעזה ולהגיע להפסקת אש בהקדם האפשרי.

באותה הזדמנות – הביע ביידן התנגדות נחרצת לפעולה ישראלית בעיר רפיח בעזה.

ישראל הודיעה למתווכים: 33 חטופים, או שצה"ל יכנס לרפיח

ביום ראשון דיווח העיתון הערבי "אל-שרק אל-אווסט" שביומים האחרונים הגבירו ארה"ב ומצרים את הלחץ על חמאס להסכים לעסקה לשחרור חטופים תמורת הפסקת אש, כדי למנוע כניסה צבאית ישראלית לרפיח.

על פי הדיווח, המתווכים המצרים הבהירו לחמאס שזו העסקה הטובה ביותר שהם יכולים לקבל, ואם לא יסכימו לה – ישראל תוכל להיכנס לרפיח באופן חוקי ובהסכמת ארה"ב.

חמאס ישראל
המצרים לוחצים על חמאס. קרדיט: Hadi Mohammad. Creative Commons Attribution 4.0

עוד דווח כי מצרים תנסה לקדם עסקה הדרגתית, כך שבשלב הראשון ישוחררו חטופים תמורת הפסקת אש, וסוגיות כמו הפסקת האש או השליטה בעזה ביום שלאחר מכן יידחו לשלב שני וידונו בהמשך.

בהמשך היום, גורם מדיני בכיר הגיב לביקורת הפנימית שהופנתה כלפי הממשלה על כך ששקלה את העסקה המצרית. "ההכנות לכניסה לרפיח נמשכות. בכל עסקה, אם תהיה, ישראל לא תוותר על יעדי המלחמה", אמר הגורם.

לעדכונים נוספים חפשו את חדשות פרופר ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן