חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לוין נגד בג"ץ: "אין לכם סמכות להתערב בהחלטתי שלא למנות"

יריב לוין. צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר המשפטים יריב לוין טען בפני בג"ץ כי אין לו סמכות להתערב בהחלטתו שלא למנות נשיא חדש לבית המשפט העליון ולמלא שני מושבים פנויים בספסל. לדבריו, רק לוין, כיו"ר הוועדה למינוי שופטים, מוסמך לקבוע את אופן ניהול תהליך המינוי.

"מינויים אלה חייבים להיעשות – בהתאם להוראות המחוקק ולמדיניות השר ולטובת הציבור בעתות מלחמה – רק לאחר שתושג הסכמה רחבה בוועדה", טען עורך דינו הפרטי של לוין בתגובה לעתירות הדורשות את מינוי השופטים באופן מיידי.

יריב לוין (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)

לדברי לוין, כל תוצאה אחרת "תהווה רפורמה דרמטית בשיטת המינוי המקובלת של שופטים בישראל מזה למעלה מ-70 שנה, שמשמעותה שינוי יסודי במאזן הכוחות שנקבע על ידי המחוקק בין חברי הוועדה למינוי שופטים".

עוד טען לוין כי כיו"ר הוועדה, עומדת לו סמכות יחידה לקבוע מתי לכנס את הוועדה, מי יהיו המועמדים ומתי יתקיים ההצבעה עליהם.

בג"ץ גיוס
משכן בית המשפט העליון בירושלים. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

כזכור, לוין מסרב למנות נשיא חדש לבית המשפט העליון מאז פרישתה של הנשיאה לשעבר אסתר חיות באוקטובר, ואף לא ממלא את מקומה בספסל ואת מקומה של ענת ברון, שפרשה באותו הזמן.

בפברואר, הגישה תנועת "הצלחה" עתירה לבג"ץ בדרישה שיוציא צו שיורה ללוין לכנס הצבעה על המינויים. לטענת התנועה, סירובו של לוין לעשות זאת מפר את חובתו החוקתית למלא את המינויים ונובע מ"שיקולים פוליטיים פסולים שמטרתם לפגוע בעצמאות המערכת המשפטית ובאזן הכוחות השלטוני".

אילוסטרציה. קרדיט: מארק ניימן, לע"מ

בחודש שעבר הוציא בית המשפט צו ביניים נגד לוין והורה לו להסביר מדוע לא ייעתר לדרישת העותרים, צעד המצביע על כך שבית המשפט סבור שיש בסיס לטענותיהם.

לוין מסכם בתגובתו: "מעמדו של שר המשפטים כיו"ר הוועדה וסמכויותיו הנובעות מכך הן הסמכות היחידה העומדת לרשות שר המשפטים כנציג הרשות המבצעת בוועדה למינוי שופטים…"

אל ג'זירה לסגור
אילוסטרציה: אנספלאש

הוא הוסיף כי "סמכות זו היא זו שהעותר מבקש, לראשונה ובניגוד לכל תקדים, ליטול מידיו של שר המשפטים ולהעביר לידי בית המשפט, במטרה לבחור נשיא חדש לבית המשפט העליון ברוב של חמישה חברי ועד בלבד", טען לוין תוך התייחסות לפילוג בוועדה בנושא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן