חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

במחלקת המדינה בארה"ב חוששים: "ישראל מפרה את החוק הבינלאומי בעזה"

נתניהו ביידן
נתניהו וביידן (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

מסמכים פנימיים של מחלקת המדינה האמריקנית שנחשפו רויטרס, חושפים מחלוקות קשות בנוגע לאופן שבו ישראל משתמשת בנשק אמריקאי. בכירים במחלקת המדינה טוענים כי אין בידם "ראיות אמינות" לכך שישראל מקיימת את החוק הבינלאומי ההומניטרי בעזה, בעוד שאחרים תומכים בהצהרותיה של ישראל.

מסמך פנימי מפורט שהוגש על ידי חמישה אגפים במחלקת המדינה – דמוקרטיה, זכויות אדם ועבודה, אוכלוסייה, פליטים ומיגור, משפט פלילי בינלאומי וענייני ארגונים בינלאומיים – מעלה "חשש רציני" בנוגע להפרות אפשריות של החוק הבינלאומי ההומניטרי במהלך מבצע צה"ל בעזה.

סיום המלחמה בעזה
קרדיט: דובר צה"ל

המסמך, שאינו סופי וטרם פורסם רשמית, אינו כולל המלצות ברורות, אך מציג תמונה מפורטת של המחלוקות במחלקת המדינה. גורם אמריקאי ציין כי חלק מהאגפים תומכים בקבלת ההצהרות של ישראל, אחרים דוחים אותן וחלקם נמנעו מלקחת עמדה.

המסמך מפרט שמונה דוגמאות לפעולות צה"ליות שעלולות להוות הפרות של החוק הבינלאומי ההומניטרי, ביניהן תקיפות חוזרות ונשנות של יעדים מוגנים ותשתיות אזרחיות, "פגיעה אזרחית גבוהה באופן בלתי סביר ביחס ליתרון צבאי", חוסר פעולה לחקירת הפרות או העמדה לדין של האחראים לפגיעה משמעותית באזרחים, ו"הרג עובדי סיוע הומניטרי ועיתונאים בשיעור חסר תקדים".

ישראל טוענת כי היא פועלת ומתאמצת רבות על מנת לצמצם את הפגיעה באזרחים במסגרת מאבקה נגד חמאס, תוך שהיא חוזרת, מציינת ומדגישה את העובדה כי ארגון הטרור משתמש באזרחים כמגן אנושי ומסתתר בתשתיות אזרחיות, כולל בבסיסי פעולה מתחת לבתי חולים.

חמאס ישראל
מחבלי חמאס. קרדיט: Hadi Mohammad. Creative Commons Attribution 4.0

מסמך נוסף שהוגש על ידי האגף לענייני פוליטיקה וצבא, העוסק בסיוע צבאי והעברת נשק אמריקאי, מזהיר את מזכיר המדינה אנטוני בלינקן כי השעיית מכירת נשק לישראל תגביל את יכולתה להתמודד עם איומים פוטנציאליים מחוץ למרחב האווירי שלה ותאלץ את וושינגטון "להעריך מחדש את כל המכירות העתידיות והמתמשכות למדינות אחרות באזור".

לעדכונים נוספים חפשו את חדשות פרופר ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן