חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"התקדמות משמעותית": לקראת הסכם היסטורי בין ארה"ב, סעודיה וישראל?

ישראל ארה"ב סעודיה
ריאד - עיר הבירה של סעודיה. קרדיט: אנספלאש

האם ישראל תצטרף? ארה"ב וסעודיה "קרובות מאוד" להסכם שיספק לריאד ערבויות ביטחוניות מצד וושינגטון תוך ניתוק הממלכה הערבית מיריבותיה של ארה"ב – אומר דובר מחלקת המדינה מת'יו מילר.

עם זאת, הוא מבהיר שההסכם תלוי ברכיב נורמליזציה שידרוש מישראל להסכים ליצור נתיב למדינה פלסטינית עתידית. "עדיין יש עוד עבודה לעשות" על ההיבט הזה, מודה מילר, ומזכיר כי ראש הממשלה נתניהו לא גילה עניין בוויתורים כאלה לפני ה-7 באוקטובר, ומאז רק חיזק את עמדתו, תוך שהוא אומר שזה יהיה ניצחון לטרור הפלסטיני.

הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה במרחק נגיעה: "קרובה מאוד להשלמה"

"אנחנו מאוד קרובים להסכם על החלקים הדו-צדדיים של החבילה בין ארצות הברית וסעודיה. יש כמה פרטים שצריך להמשיך לעבוד עליהם, אבל אנחנו חושבים שאנחנו יכולים להגיע להסכם על הפרטים האלה בזמן קצר מאוד", אומר מילר.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן דן ביוזמה הדיפלומטית עם עמיתים ערבים כשהיה בריאד ביום שני. "הסתכלנו לא רק על נתיב לשתי מדינות, אלא גם על שיקום עזה, ממשל עזה, ביטחון לעזה. חלק מהדברים מתקדמים יותר מאחרים… אנחנו מקווים להתקדם בזה ולהיות מוכנים להציג את ההסכמים בהקדם האפשרי", אומר מילר.

בלינקן חמאס הצעה נדיבה
אנתוני בלינקן. קרדיט: קובי גדעון, לע"מ

למרות שארצות הברית עשויה להגיע להסכם עם סעודיה ומדינות ערביות אחרות לגבי תנאי היוזמה הדיפלומטית האזורית להצגה לישראל, ריאד הבהירה שלא תחתום על ההסכם אלא אם כן תהיה רגיעה בעזה ונתיב למדינה פלסטינית עצמאית", אומר מילר.

"ייתכן שנגיע להסכם עם סעודיה, אבל לגבי הסכם ממשי שכולל נורמליזציה עם ישראל – צריך להיות שקט בעזה", אומר דובר מחלקת המדינה מת'יו.

כשנשאל מדוע ארצות הברית משקיעה כל כך הרבה מאמץ ביוזמה זו כאשר סביר להניח שנתניהו ידחה אותה, אומר מילר כי מדינתו מאמינה שגישה של אינטגרציה אזורית היא לטובת ישראל מכיוון שהיא תספק ביטחון רחב יותר למדינה היהודית, תבודד את איראן באזור ותספק לישראל שותפים שיסייעו בשיקום עזה.

הוא הדגיש לסיום כי "בסופו של דבר, ממשלת ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה מה הכי טוב לעם שלה".

לעדכונים נוספים חפשו את חדשות פרופר ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן