חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תמונת מצב עגומה: הסקר שחושף את מצוקתם הקשה של ניצולי שואה בישראל

ניצולי שואה
קרדיט: עמוס בן גרשום, לע"מ

גם ב-2024 – המצב לא משתפר: לקראת יום השואה 2024 – הקרן לסיוע לניצולי שואה  מפרסמת היום (חמישי) סקר המציג נתונים מדאיגים בנוגע לבדידות ולרווחת ניצולי שואה בישראל.

יותר ממחצית מהנשאלים בסקר העידו כי הם אינם מסוגלים לצאת מהבית, בעיקר בגלל הצורך בליווי. למעלה מרבע מהנשאלים העידו כי הם מתקשים להשיג מוצרי מזון בשל קשיים כלכליים או קשיי ניידות. 36% אמרו שהם זקוקים לסיוע רב ברכישת מזון לביתם.

קרדיט: אבי אוחיון, לע"מ

39% מניצולי מהניצולים ציינו כי הם זקוקים לעזרה בבדיקות עיניים והתאמת משקפיים בבית, וכ-33% זקוקים לעזרה בטיפולי שיניים. רבע מניצולי השואה נאלצו לוותר על בדיקות או טיפולים רפואיים, וחמישית מהנשאלים העידו כי נאלצו לוותר על אביזרים רפואיים או אמצעי נגישות.

7.6% ציינו כי נאלצו לוותר על תרופות (חשוב לציין כי הניצולים זכאים לפטור מתשלום עבור תרופות סל אם הם עומדים באחד מהתנאים שקבעה המדינה). 12% מניצולי השואה אינם נהנים מגישה לכל החדרים בביתם.

"7.6% ציינו כי נאלצו לוותר על תרופות". אילוסטרציה: אנספלאש

עוני ובדידות פוקדים רבים מניצולי השואה

הסקר מראה כי 35.8% מניצולים חיים לגמרי לבדם. כמחצית מהניצולים רוצים לצאת מהבית יותר אך אינם יכולים – הסיבה העיקרית לכך היא הצורך בליווי אדם נוסף. 41% אמרו שהם חשים בודדים במידה מסוימת או רבה.

חמישית מניצולי השואה ספונים בבתיהם ולא יוצאים כלל, ואצל אנשים הזקוקים לעזרה מאדם אחר, המספר עולה ל-25%. 69% מהנשאלים נעזרים באדם אחר כדי לצאת מהבית.

"69% מהנשאלים נעזרים באדם אחר כדי לצאת מהבית". אילוסטרציה: אנספלאש

61% מהניצולים ציינו כי חוו ירידה באיכות חייהם לאחר המלחמה – אחת הסיבות העיקריות לכך היא פסיכולוגית (כ-50% מכלל הנשאלים). קרוב לחמישית מניצולי השואה (18%) אינם מוגנים מפני טילים, הסיבה העיקרית לכך היא העדר מרחב מוגן בסביבתם, ושנית, בשל קשיי נגישות.

מחצית מהניצולים העידו כי הם מתקשים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית. 30.8% מהנשאלים נאלצו לוותר על מוצרי ניקיון וטיפוח אישי, 23.3% נאלצו לוותר על מוצרי חשמל, וכ-16% נזקקו לסיוע כספי ברכישת חלקת קבר או מצבה.

לעדכונים נוספים חפשו את חדשות פרופר ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן