חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המפכ"ל במכתב ליועמ"שית: בן גביר מתערב באופן פסול בפעילות המשטרה

צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במכתב דרמטי ששלח המפכ"ל יעקב שבתאי ליועצת המשפטית לממשלה, נחשפת התערבות פסולה ונרחבת של השר לביטחון לאומי בפעילות המשטרתית. על פי המכתב, בשיחה עם השר בנוגע לאבטחת שיירות הסיוע ההומניטרי לעזה, "השר מחה בפניי והבהיר כי יהיו לכך השלכות." עוד מתאר המפכ"ל כי השר "ניגש לשוטרים ולקצינים בשטח והבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו."

המפכ"ל מציין גם כי בהערכת מצב שבועית "מחה בפניי השר לביטחון לאומי על השקעת כוחות המשטרה הרבים בפעילות ליווי השיירות, שכזכור נעשית על פי החלטה של הקבינט והנחיות מפורשות של רוה"מ." לגבי אירועי הר מירון כותב המפכ"ל: "מאמצעי התקשורת התברר לי כי השר שוחח עם ממ"ז צפון ועם מפקד מג"ב וסיכם עם מפקד מג"ב על 'השעיית' חלק מהשוטרים המעורבים," וזאת "ישירות מול המפקדים וללא תיאום איתי וללא ידיעתי."

שבתאי שימוע
קובי שבתאי. (צילום: דוברות המשטרה)

להלן כל הציטוטים הרלוונטיים מתוך המכתב של המפכ"ל:

• "בשיחתי עם השר לביטחון לאומי, נאמר לי ע"י השר כי המשימה היא משימה שבתחום אחריות צה"ל ולא משטרת ישראל. הבהרתי לשר כי מדובר במשימה של משטרת ישראל והשר מחה בפניי והבהיר כי יהיו לכך השלכות."

• "ביום 14.5.24 פנה אליי השר לביטחון לאומי ביחס לפעילות המשטרה לאבטחת שיירות הסיוע. בעת נסיעה של השר לאזור שדרות, הבחין השר ככל הנראה בכוחות משטרה המאבטחים את השיירות. השר ניגש לשוטרים ולקצינים בשטח והבהיר להם את התנגדותו לפעילות זו."

המכתב שנשלח

• בהערכת המצב השבועית שהתקיימה בתאריך 23.05.24 מחה בפניי השר לביטחון לאומי על השקעת כוחות המשטרה הרבים בפעילות ליווי השיירות, שכזכור נעשית על פי החלטה של הקבינט והנחיות מפורשות של רוה"מ. הבהרתי לשר כי המשטרה מבצעת ותמשיך לבצע את תפקידה גם בסוגיה זו."

• "מאמצעי התקשורת התברר לי כי השר שוחח עם ממ"ז צפון ועם מפקד מג"ב וסיכם עם מפקד מג"ב על 'השעיית' חלק מהשוטרים המעורבים. שיחה זו, התייחסה להתנהלות המשטרה באירוע קונקרטי, ישירות מול המפקדים וללא תיאום איתי וללא ידיעתי."

השר איתמר בן גביר. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

• "הן לשר והן למפקד מג"ב אין סמכות להשעות את השוטרים, ודאי בטרם בירור האירוע ועל כן בתיאום עם מפקד מג"ב הנחיתי כי השוטרים לא יושעו אלא יורחקו מפעילת מבצעית עד לקיום בירור בנושא."

תוכן המכתב מחזק את הטענות שהועלו בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ נגד התיקון לפקודת המשטרה. בעתירה נטען כי התיקון, המאפשר לשר להתערב בחקירות המשטרה ובפעילותה, פוגע באופן חמור בעצמאות המשטרה ומנוגד לעקרונות יסוד דמוקרטיים.

"המכתב של המפכ"ל ממחיש בדיוק מפני מה הזהרנו," מסרו בתנועה לאיכות השלטון, "התערבות פוליטית גסה בפעילות המשטרה סותרת את שלטון החוק ומסכנת את הדמוקרטיה הישראלית. אנו קוראים לבג"ץ לקבל את העתירה, לבטל את התיקון הפסול ולהגן על עצמאות מערכת אכיפת החוק מפני שיקולים זרים."

לעדכונים נוספים חפשו את חדשות פרופר ברשתות החברתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן