...
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התלונות נגד השופטים נחשפות – ואיתן המקרים המשפילים בביהמ"ש | הדוח המלא

אל ג'זירה לסגור
אילוסטרציה: אנספלאש

דוח נציב התלונות נגד שופטים, אורי שהם, שפורסם היום (שלישי), חושף נתונים מדאיגים בנוגע להתנהלות מערכת המשפט בישראל. במהלך שנת 2023 הוגשו 897 תלונות נגד שופטים ודיינים, מתוכן 524 נמצאו בתחום סמכות הבדיקה של הנציב. 38 תלונות (7%) נמצאו מוצדקות, רובן כנגד שופטי שלום.

בין הממצאים המטרידים ניתן למצוא התנהגות בלתי ראויה של שופטים, התמשכות תהליכים וסחבת, ליקויים בניהול המשפט ופגיעה בעיקרי הצדק הטבעי.

הדוח מצביע על ירידה במספר התלונות המוצדקות או כאלה שהסתיימו בהערה, בעיקר בבתי המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הרבניים.

בג"ץ בתי מחבלים
משכן בית המשפט העליון בירושלים. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

בין המקרים המפורטים בדוח ניתן למצוא שופט משפחה שהתנהג באופן משפיל כלפי אם, שופט מחוזי שהתבטא באופן פוגעני כלפי מתלוננת, וכן הנציב העיר לנשיאת העליון בדימוס אסתר חיות על גילוי נאות לא מספק.

"זה היה אירוע מביך ומשפיל"

מקרה 1: שופט משפחה זלזל והשפיל אם של קטינה במהלך דיון על בקשה לצו הגנה שהגיש נגדה האב. "השופט באופן מדהים הרים את שתי ידיו והביא את כפות ידיו לצידי ראשו והחל להניע את ראשו מצד לצד תוך שהוא משנה את קולו לקול צייצני וקורא 'אוי אוי אוי', כמו במערכון של החמישייה הקאמרית", כתב מגיש התלונה. "נעלבתי בשביל האם והרגשתי שאני באולם שלא מכבד את בעלי הדין. זה היה אירוע מביך ומשפיל".

מקרה 2: במהלך דיון בערעור על פסק דין של בית משפט לענייני משפחה פנה שופט מחוזי אל המתלוננת: "מה את רוצה? הוא (הגרוש) לא סובל אותך. הוא לא אוהב אותך. הוא אוהב אותה (את גרושתו השנייה). הוא רוצה לתת לה הכול ולך כלום. מה תעשי?". המתלוננת טענה שהיא חשה עלבון מדבריו אך חששה להגיב שמא תואשם בביזיון בית המשפט.

מהרשות השופטת נמסר בתגובה כי "הרשות השופטת מייחסת חשיבות רבה לדו"ח נציב תלונות הציבור על השופטים, לומדת אותו בכובד ראש ומפיקה ממנו את הלקחים הנדרשים. החלטות הנציב נדונות באופן שוטף בין ראשי המערכת לאורך השנה במטרה לבחון אילו צעדים יש לנקוט בעקבותיהן, וכל החלטה נבחנת בהתאם לנסיבות הקונקרטיות".

לעדכונים והרחבות נוספות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.