חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בגיל 86: שר החוץ לשעבר דוד לוי הלך לעולמו

דוד לוי
השר לשעבר דוד לוי. קרדיט: מארק ניימן, לע"מ

דוד לוי, פוליטיקאי ותיק ושר בממשלות ישראל, הלך לעולמו היום (ראשון) בגיל 86. לוי, יליד מרוקו, עלה לישראל בשנת 1951 עם משפחתו. לאחר קריירה קצרה כפועל בניין, פנה לפוליטיקה והפך לאחת הדמויות הבולטות ביותר בישראל.

דוד לוי נושא דברים בפני חברי הכנסת. קרדיט: עמוס בן גרשום, לע"מ
נשיא המדינה עזר ויצמן  משוחח עם ראש הממשלה הנבחר נתניהו ושר החוץ דוד לוי. קרדיט: סער יעקב, לע"מ
ראש הממשלה נתניהו מתקבל בנתב"ג ע"י שר החוץ דוד לוי, בשובו מביקור בארה"ב. קרדיט: קרדיט: סער יעקב, לע"מ
נתניהו, דוד לוי ויצחק מרדכי מרימים ידיים לאות נצחון בבחירות לכנסת ה14 ולראשות הממשלה. קרדיט: אבי אוחיון, לע"מ

לוי כיהן כחבר כנסת במשך 28 שנים ושימש במגוון תפקידים שרתיים, ביניהם שר הקליטה, שר הבינוי והשיכון וסגן ראש הממשלה. הוא היה ידוע בזכות גישתו הישירה והחריפה, ודגל בחברה שוויונית יותר ובהשתלבות מלאה של יוצאי עדות המזרח בחברה הישראלית.

אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר בקריירה שלו הייתה התנגדותו לכניסת צה"ל לביירות בשנת 1982. כמו כן, לוי הזהיר מפני הטבח בסברה ושתילה, וטען שישראל תספוג ביקורת בינלאומית קשה. יהי זכרו ברוך.

פתיחת מושב הכנסת ה-14. בצילום, ח"כ מקסים לוי ממתיק סוד עם אחיו, ח"כ דוד לוי. קרדיט: אבי אוחיון, לע"מ

זמן קצר לאחר הפרסום אודות מותו – נשיא המדינה הרצוג ספד לו: "סיפור חייו של דוד לוי, הנער שעלה ממרוקו הישר אל המעברה, ומשם פילס את דרכו אל עמדות ההנהגה הבכירות במדינה – הוא ביטוי מרשים למנהיגות חברתית אמיתית ומעוררת השראה, המשקפת את פניה היפים של הישראליות".

עוד כתב הרצוג: "אנו נפרדים היום בצער רב מלוחם חברתי במלוא רמ"ח איבריו, מי ששפתו העשירה והייחודית היתה קול מובהק לעיירות הפיתוח ולפריפריה משך עשרות שנים – בכנסת, בהסתדרות ובממשלה. סגן ראש הממשלה, שר החוץ, וכמובן שר הבינוי והשיכון המיתולוגי שהוביל ביד רמה את פרויקט שיקום השכונות".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: הצטערתי מאוד לשמוע על לכתו של דוד לוי, שר החוץ לשעבר מוותיקי וחלוצי הליכוד. ‏דוד לוי היה מפורצי הדרך של כולנו, הוא עלה ממרוקו, הגיע מהפריפריה לתפקידים הבולטים בכנסת ובממשלה והיה שר חוץ מעולה. ‏כשנכנסתי לחיים הציבוריים דוד שימש ועדיין משמש גם היום כמודל עבורי".

שר האנרגיה אלי כהן: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של דוד לוי, מדור הנפילים בהנהגת מדינת ישראל. בנה מפעל חיים אדיר ב-10 אצבעותיו, ייצג בכבוד ובגאווה את הפריפריה, והיווה השראה עבורי ועבור ישראלים רבים".

עוד הוא כתב "היה שר חוץ מצוין והיה חתום על פרויקט שיקום שכונות, שהיה משמעותי עבור משפחות רבות. דמות מופת, שעליה חייב ללמוד כל אזרח במדינה. אבדן גדול. שולח תנחומים לילדיו ולמשפחתו".

השר דודי אמסלם: "הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של חברי הטוב, השר לשעבר, דוד לוי זצ"ל. דוד סלל את הדרך לרבים מאיתנו בפוליטיקה הישראלית – והיה מורה לחיים, דוגמא ומופת".

הוא המשיך וכתב: "לא לחינם הוא זכה בפרס ישראל למפעל חיים – הוא אכן היה מגדלור של צדק, חסד ואמת, לוחם של השכבות החלשות והפריפריה. דוד יחסר לכולנו, לכל ממשיכיו ומוקירי זכרו, וכמובן למשפחתו המורחבת, לה אני שולח חיבוק גדול ואת תנחומי הכנים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן